.Header img {margin-$startSide: auto;margin-$endSide: auto;} my memories: Beza bersalin normal dan ceaser

Friday, January 10, 2014

Beza bersalin normal dan ceaser

Assalamualaikum...
 
Seperti yang dijanjikan aku nk cerita sikit beza bersalin normal dan ceaser. Aku dah mengalami pengalaman dua2 kaedah ini. Anak pertama aku bersalin normal manakala yang no 2 ceaser.

Bersalin normal :

1. Kita akan merasa sakit nk bersalin tu setiap 5 minit. Mmg sakitkankan time tu.
2. Kena tunggu buka sampai 9 cm
3. Kena teran baby untuk keluar
4. Jika baby susah nk kuar doc akan gunting bg senang nk kuar.
5. Pastu kena jahit.
6. W/pon jahit pas bersalin tu boleh berjln 
7. Boleh bertungku
8. Baby kuning pon sikit je

Bersalin ceaser 

1. X yah nk tggu sakitnya bersalin
2. Masuk bilik bedah kena cucuk kat tulang belakang nak bg dr pinggang ke kaki x rase ape2 time operate tu
3. Operate pon x rasa ape2
4. Tiba2 tau2 dengar suara anak nenangis
5. Pas operate kena baring tanpa bantal selama 6 jam
6. Mmg susah nk bangun kena ampu perut tu. Bila bangun rase mcm ade batu yg berat dlm perut.
7. Tak boleh nk bertungku
8. Jahit kat luar tu mmg cepat baik tp dlm perut mengambil ms dlm 2 thn nk betul2 baik

Ok ini apa yg aku alamilah.. Bagi aku normal atau ceaser je sama je sakitnya. Yg penting anak selamat. Itu je yg aku harapkan... Alhamdulillah semuanya selamat. Walaupun dlm bilik bedah tu jantung aku berdegup laju sampai doc tegur " puan nervous ke? Rilek x der ape yang nk ditakutkan"... Huhuuu...

Update blog dlm bank tgh nak update buku asb punyerla lm menunggu... Bosan siap update blog.. Semua dah canggih!!

Hari pertama  saya dilahirkan..

No comments: