.Header img {margin-$startSide: auto;margin-$endSide: auto;} my memories: Sedih...

Thursday, February 24, 2011

Sedih...

Semalam saya terpikir sejenang mengenangkan anak bangsa kita lebih² Melayu. Apa akan jadi pada anak² kita zaman akan datang?? Bila aku melihat kejadian buruk semalam, aku terfikir bagaimana aku nak mengatasi hal² begini agar tidak terjadi pada anak aku nanti... Aku sangat takut melihat tingkah laku anak muda zaman sekarang nie, baik lelaki atau p0n perempuan. Mereka sudah tidak mengenal erti nilai² murni yang diterapkan oleh ibu bapa mereka sejak mereka lahir, seperti menghormati orang yang lebih tua, tidak meninggikan suara pada orang tua, tidak bersikap kasar dan tidak menyakiti hati orang lain. Bila nafsu sudah menguasai akal, beginilah jadinya menjadi anak yang kurang ajar, merosakkan harta benda dan macam² lagilah benda buruk yang mereka sanggup lakukan tanpa memikirkan hati dan perasaan ibu bapa mereka. Kesian aku melihat mereka.

Tidak salah jika kita ingin meluahkan perasaan ketidakpuasan hati kita, tapi biarlah dengan saluran yang betul dan tidak melampaui batas. Seharusnya mereka harus bersyukur, yang Allah masih lagi belum menurunkan bala pada rakyat Malaysia ini. Seharusnya kita jadikan pengajaran buat diri kita bila melihat kemusnahan yang berlaku di Mesir, palestin, teng0klah mereka sesama sendiri sanggup membunuh. Bukan kita p0n nak jadi mcm mereka??? Agama kita iaitu Islam mengajar umatnya berbuat kebaikan bukannya keburukan. Agama kita memang sempurna, ikutla ajarannya dengan baik, jangan pesongkan akidah kita. Aku cakap ini p0n untuk peringatan diri aku gak, ialah manusia sentiasa lupa dan kita kena ingatkan sesama kita.

Inilah orang kata, dunia semakin akhir zaman, tapi kita yang beragama Islam ini masih tidak sedar lagi dengan kejadian² yang dasyat menimpa negara² lain. Sejujurnya aku sangat sedih melihat anak muda zaman sekarang, walaupun ibu bapa dah bagi ajaran agama yang baik, mengajar kita perkara yang baik tapi masih ada gak yang membuat kesilapan. Di manakah salahnya didikan ibu bapa kita??? Tidak boleh juga salahkan ibu bapa, kekdang kesilapan itu datangnya daripada diri kita. Membuat sesuatu itu, biarlah dari akal yang waras jangan sampai nafsu mengawal akal kita, itu namanya syaitan dah menguasai kita! Mereka dah berjaya membuat kita sesat, serta mereka gembira dengan kemenangan mereka itu.

Aku harap kejadiaan sebegini tidak akan diulangi lagi oleh bangsa kita. Cukuplah... berfikirlah dengan akal yang tenang.

1 comment:

shay said...

keje kat U ke? politik....