.Header img {margin-$startSide: auto;margin-$endSide: auto;} my memories

Wednesday, May 23, 2007

Walaupon blogspot tak leh buka di UPM nie, tp aku masih boleh m'update blog aku. Aku teringat zaman aku kecik2 dulu, tetiba lak aku teringat zaman kecik2 aku. Aku bukannye asal drpd keluarga senang, abah pulak keje tak menentu. Macam kais pagi makan pagi lah. Dulu masa aku kecik aku hanya ade 3 org adik beradik jer. Aku, Angah dan Alang. Kami bertiga jer dan bersama mak ngan abah tggl di pondok yang buruk lah. Tidak ada elektrik dan air. Mandi pon pakai air perigi jer. Sekarang perigi rumah aku sudah ditebus sbb ramai lak budak-budak main dan jatuh lemas nasib baik tak der yang meninggal. Bila aku teringat zaman kecik aku sedih sangat. Belanja pon kekadang ada kekadang tak ada. Abah pula jenis orang yg garang. Ingat lagi bila time gaji kami adik beradik lambat, mesti kena rotan. Aduh sakit rasenye... Abah mmg seorang yang garang dan tegas.

Nasib baik ade arwah nenek aku menolong kami sekeluarga serta pakcik aku Pak Ulong menolong. Baju raya nenek yang buatkan. Dulu aku malu sangat bila kawan-kawan nak dtg rumah. Bila ingat balik mmg sedih, meleleh air mata melihat kesusahan yg abah dan mak alami dulu. Nak tengok tv gi umah nenek yg berada dibelakang rumah aku tu, tp di sbbkan makcik aku tu garang, selalu marah kami adik beradik tgk tv sampai aku menangis, ialah tv tu abah beli cuma rumah kami tak ade elektrik tumpang la di rumah atuk tu, tp makcik aku tu x boleh la tgk kami nie tgk tv. Balik rumah menangis. Ialah budak-budak masa tu nak tgk kartun lah.

Tidak lama kemudian, abah dapat bantuan perumahan daripada kerajaan. Syukur alhamdulillah... Sbb ade gak org prihatin dengan kehidupan kami time tu. Walaupon rumah baru tu tak besar mana tp lebih selesa la sbb siap sekali dengan bekalan elektrik dan air. Aku adik beradik terasa seronok sangat time tu rase tak sabar sangat nak duduk rumah baru tu. Bile siap macam orang batak la sbb rumah sendiri dah ade tv, elektrik tak der la menumpang rumah orang lain nak tgk tv.

Bila aku sudah meningkat umur 9 tahun dan adik aku angah meningkat umur 8 tahun, terjadilah kisah sedih di dalam keluarga kami....

Aku sambung kemudian untuk bercerita bab sedih ini... Sampai skrg aku masih sedih bila terkenangkan kejadian yang menimpa kami sekeluarga...

6 comments:

iEn said...

uikss.. nape ngan family mu weh.. isk isk.. ni yg nak kena cari kotak tisu 10 bijik nie.. hehe

h0ney said...

tunggu....hehehhe!

cik pudica said...

xpe la honey... semua tuh mengajar kita erti kehidupan sbnr... nnt leh ceta kat anak2 honey... biar diorang insaf sket..

h0ney said...

itu la mira.. adik h0ney sekrang beruntung drpd h0ney.

meera said...

huhuhuhu... terkenang semasa duluuuuu, hatiku menjadi rindu....

adehaiiii... nasib kita serupa je h0ney... huhuhuu

h0ney said...

ye ker kak... patut mcm serasi jer kite berdua nie yek!